Névjegy

Szobonya Péter  Szobonya Péter

Üzleti szakértő, a Compleo Kft. ügyvezetője és vezető szakértője, a HVCA Oktatási Bizottságának korábbi tagja, a Spinoff Munkacsoport alapítója és első vezetője, a Spinoff Kerekasztal elindítója. Jól ismeri a hazai kockázatitőke-piac szereplőit, és a pénzvilág mozgatórugóit; szűkebb szakterülete az egyetemi találmányok üzleti hasznosítása.

Compleo

banner.jpg

Portfolio blogger

Friss topikok

Portfolio hírbox

2011.04.18. 15:04 pikkkli

Elég jó vagyok Neked?

Az alábbiakban Szabó-Morvai Ágnesnek, a CEU PhD hallgatójának az írását adjuk közre.

Ismeritek a viccet a kockázati tőkésről? Mi a legfontosabb három dolog, amit a kockázati tőkebefektető fontosnak tart? Menedzsment, menedzsment és menedzsment. És mi a második három? Kilépés, kilépés és kilépés. Nézzük meg közelebbről a menedzsmentet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A befektető elsősorban a menedzsmentbe fekteti a pénzét. De miről ismerni meg az embert, akibe érdemes befektetni? Mi az a nyolc legfontosabb tulajdonság, amiről a befektetőt meg kell győzni a bemutatkozáskor?

1.     Feddhetetlenség. A legfontosabb a befektetési kapcsolatban a befektető és a tulajdonos közti bizalom, amire lehet építeni. Ha felmerül, hogy a cég vezetője simlis, takargat valamit a befektetője elől, a befektető biztosan nem kockáztatja, hogy befektessen a cégbe.

2.     Szenvedély. A befektető joggal várja elé, hogy a tulajdonos szívét-lelkét beletegye a cégbe. Ha a cég tulajdonosa nem lelkesedik teljes szívvel a cége iránt, hogyan is várhatná el, hogy másvalaki lelkesedjen érte annyira, hogy több millió forintot fektessen bele?

3.     Menedzsmenttudás. A befektető számára fontos, hogy a tulajdonosnak legyen menedzsment tapasztalata. Tudja, hogyan kell elindítani egy vállalkozást, hogyan kell felépíteni egy szervezetet, mit lehet tenni azért, hogy hatékonyan működjön a cég.

4.     Szakértelem. Fontos, hogy a tulajdonos értsen ahhoz a területhez, amelyen működni fog a vállalkozása, ismerje a vállalkozás piacát, tudja kik a versenytársak, hogyan lehet érvényesülni a piacon.

5.     Vezetői képességek. Ahhoz, hogy a vállalkozás sikeres legyen és dinamikusan növekedjen, sokféle tudást kell felhalmozni a cégben: marketing, pénzügyi stb. ismeretek. A legtöbb esetben nem várható el, hogy egy vezető minden szükséges tudás birtokában legyen, így – ha nő a cég – előbb-utóbb szükség lesz egy olyan csapat felépítésére, amelyben megvannak a megfelelő tudások. Lényeges, hogy a befektető lássa: a tulajdonos eléggé karizmatikus, és megvan a megfelelő vezetési stílusa ahhoz, hogy képes legyen összehozni és működtetni egy ilyen csapatot, motiválni és inspirálni a tagjait.

6.     Elkötelezettség. A befektető azt akarja látni, hogy a tulajdonos a végsőkig ki fog tartani a cég mellett, mindent meg fog tenni, hogy életben tartsa és sikerre vigye. Körme szakadtáig küzdeni fog a cég érdekében, és nem fogja az első adandó alkalommal bedobni a törölközőt. Ezt azzal tudja a legjobban bizonyítani a tulajdonos, ha neki is van a cégben önrésze: jelentős mennyiségű időt vagy pénzt fektetett a cégbe.

7.     Vízió. A tulajdonosnak kell, legyen egy víziója, egy képe a fejében arról, hogy merre tart a cég, és mi lesz vele a jövőben. Jó, ha a vízióban van újítás, ugyanakkor reális.

8.     Nyitottság. A befektető már jó néhány vállalkozásba fektetett be, sok tapasztalattal rendelkezik. Kérdés, hogy a tulajdonos nyitott-e arra, hogy meghallgassa és alkalmazza a befektető tanácsait a vállalkozással kapcsolatban.

Mi következik mindebből? Hogyan lehet meggyőzni a befektetőt arról, hogy a menedzser valóban ideális? Minden projekt esetében más lehet a meggyőzés módja. Egy azonban biztos: ha egyszer elszúrtad a bemutatkozást, sajnos második bemutatkozásra már nincs lehetőséged. Tehát érdemes a legelső tárgyalásra alaposan felkészülni, esetleg valakitől segítséget kérni, akinek van gyakorlata az ilyesmiben.

De mit csináljon az, akinek nincs megfelelő menedzsment tapasztalata, vagy más szempontból nem ideális jelölt? A következő cikkben erről írok majd.

(A cikkhez David S. Rose előadását használtam fel.)

Egy kérdés, amire örülnék, ha minél több választ kapnék!: Szerintetek a nyolc skillből ma Magyarországon melyik háromban vagyunk erősek és mi az az egy, ami több odafigyelést igényelne?

 

 

2 komment

Címkék: tippek kockázati tőke management pitch mások írták induló vállalkozás portfolioblogger befektetőkeresés


A bejegyzés trackback címe:

https://kockazatitoke.blog.hu/api/trackback/id/tr312823172

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

J.B. 2011.05.04. 10:08:09

Tippre, ha 3-at kell mondani:
elkötelezettség, szenvedély, és talán feddhetetlenség
Az biztos, hogy a menedzsment tudás, szakértelem, vezetői képességek (ez utóbbi az előző 2 összegzése nem?) nem, és már középtávú tervezés sincsen, szóval a vízió se. Nyitottak meg genetikailag nem vagyunk, bár talán majd a facebook generáció. Szóval ez utóbbiak biztosan odafigyelésért kiálltanak

szabomorvai 2011.05.06. 09:01:43

@J.B.: Szerintem a feddhetetlenség az egyik legproblémásabb az összes közül. Hány vállalkozás van, amelyiknek teljesen tiszta a könyvelése?
Hát, igen, a magyarok menedzsment és pénzügyi tudása is igen hézagos, de azért vannak pozitív példák is.
A genetikai adottságokról nem sokat tudok, de nem feltétlenül látom, hogy kevésbé lennénk nyitottak mások véleményére és tanácsaira, mint bármelyik másik nép. Sok negatív sztereotípiát ismerek a magyarokról, de ezt még nem hallottam.