Névjegy

Szobonya Péter  Szobonya Péter

Üzleti szakértő, a Compleo Kft. ügyvezetője és vezető szakértője, a HVCA Oktatási Bizottságának korábbi tagja, a Spinoff Munkacsoport alapítója és első vezetője, a Spinoff Kerekasztal elindítója. Jól ismeri a hazai kockázatitőke-piac szereplőit, és a pénzvilág mozgatórugóit; szűkebb szakterülete az egyetemi találmányok üzleti hasznosítása.

Compleo

banner.jpg

Portfolio blogger

Friss topikok

Portfolio hírbox

2011.07.26. 17:06 zoltanvarju

Lean startup és customer development

A Számítógépes nyelvészet blog vendégposztja

A startup világban egyre népszerűbb az ún. lean startup módszer, amit Eric Ries „talált ki” és népszerűsít szerte a világban. Rövid sorozatunkban Patrick Vlaskovits segítségével bemutatjuk hogy miért érdemes odafigyelni erre a mozgalomra és mit is takar valójában a fogalom. Hogy tisztázzuk az alapokat Skype-on beszélgettünk Patrickkal. 

Úgy gondolom nagyon tanulságos az hogy te magad hogyan jutottál el a lean startuphoz. Beszélnél nekünk erről egy kicsit.
 
Az egyetem befejezése után egy barátommal megalapítottuk a ELC Technologies céget, ami beágyazott Linux-szal foglalkozott. Habár nagyon szerettem, különböző okok miatt később elhagytam a céget, majd visszatértem a UC Santa Barbarára hogy elvégezzem a közgazdasági mesterképzést. Miután végeztem az egyetemen, egy ideig Budapesten dolgoztam elemzőként, majd visszaköltöztem az Egyesült Államokba. A hagyományos kilenctől ötig tartó munkát nem találtam azonban kielégítőnek, nem éreztem úgy hogy ki tudom élni magam benne, ezért egy közeli barátommal céget alapítottunk. Ennél a startupnál minden lehetséges hibát elkövettünk, de rengeteget tanultunk ebből.
 
Tanulva a hibákból újabb startup alapítására adtam a fejem, és nagyjából ekkor került a kezembe Steve Blank The Four Steps to Epiphany című könyve. A könyvet olvasva rá kellett jöjjek, minden amit eddig tudtam arról hogyan is kell egy startupot elindítani rossz elképzeléseken alapult.
 
Az új gondolatokkal felvértezve megkerestem pár potenciális ügyfelet, aláírattam velük egy szándéknyilatkozatot (letter of intent – ez annyit tesz hogy megállapodtunk hogy a kész terméket ki fogják próbálni és ha tetszik nekik meg is veszik). Tapasztalataimról pedig írtam egy névtelen összefoglalót amit feltettem a Lean Startup Circle Google Group-ra. Eric Ries a saját blogján elemezte később ezt és a Hacker News oldalon is népszerű lett az írás.
 
 
Részben igen. Miután a fent említett startup kiégett, egyre jobban foglalkoztatott az ügyfélfejlesztés (customer development) és elkezdtem megismerni a lean startup körüli személyeket. A Google Group-on felmerült hogy Blank könyve eléggé száraz és nehezen érthető sokak számára, ezért jól jönne sokak számára egy sokkal érthetőbb és emészthetőbb összefoglaló. Mivel Brant Cooper-rel mindketten Steve Blank nagy rajongói vagyunk, elhatároztunk hogy ha más nem írja ezt meg, akkor mi magunk vágunk bele, ezért is lett a kötet alcíme hogy puska a négy lépéshez (cheat sheet to four steps), Blank pedig volt olyan kedves hogy előszót írt könyvünkhöz.
 
Jelenleg sok helyen adsz elő lean startup és ügyfélfejlesztés területén, van saját startupod is?
 
Rengeteg megkeresést kaptunk miután megjelent a könyv, sajnos nem mindegyiknek tudunk eleget tenni, de ami belefér azt örömmel vállaljuk. Jelenleg is van természetesen egy futó projektem, de erről még nem beszélnék.
 
Mi fogott meg téged a lean startupban? Egyáltalán mire jó?
 
Először is, a lean startup nem mindenható. A legjobban akkor alkalmazható ha nem tudod pontosan meghatározni a problémát amit megszeretnél a cégeddel oldani. Pl. egy franchise rendszer esetében adott a probléma és a megoldás, ott nem magadnak kell felfedezni az utat.
 
Engem az fogott meg hogy nem egy képletet ad arra hogy miképp oldj meg minden problémát, hanem elveket amik segítenek abban hogy megértsd a problémát és képes legyél megoldani. A három alapelv:
  • kérdőjelezd meg a feltevéseidet
  • menj ki és ellenőrizd
  • ismételd ezeket meg
segít abban hogy javuljanak a startupod túlélési esélyei és hogy egy minimálisan életképes terméket fejlesz ki (minimal viable product, MVP) minél hamarabb, hiszen csak a gyakorlat igazolhatja hogy ténylegesen arra van szüksége a piacnak amit te csinálsz, ezt pedig tesztelni kell. De Brant-tel összeszedtünk tíz okot hogy miért ne válassza valaki a lean startup módszert :D
 
Álljunk meg egy kicsit! Egy MVP olyasmi mint egy béta-verzió amit meg tudok mutatni a potenciális ügyfeleknek?
 
Egyáltalán nem! Egy MVP nem feltétlenül egy termék (product), hanem sokkal inkább egy hipotézis tesztelése. Ez lehet akár egy olyan egyszerű dolog is mint pl hova helyezz el egy „tovább” gombot egy honlapon. Pl. „ha az árú mellé helyezem akkor többen kattintanak rá mint amikor alatta van”.
 
Ez az egész visszavisz minket Blank-hez aki szerint az igazi rizikó az internet startupok esetében nem is annyira a technológiában rejlik, hanem abban hogy valami olyat csinálnak amit később senki nem vesz meg. Ezért az előző válaszomban említett három lépés (kérdőjelezd az előfeltevéseidet, menj ki és ellenőrizd, ismételd ezt addig amíg sikert nem érsz el) az egész üzleti stratégiára vonatkozik.
 
Egy startup lényege hogy tudjon növekedni, hasznot hozni a befektetőknek. Gall törvénye szerint egy összetett rendszer egy egyszerű, működőképes rendszerből fejlődhet ki, nem építheted meg egyből. Ugyanez igaza a startupokra is.
 
Mivel egy startup célja hogy eladható terméket fejlesszen ki szüksége van a piac visszajelzéseire, erre pedig az MVP a legjobb megoldás, ami egy működőképes termék, nem egy béta-verzió vagy egy demo.
 
De ha jól mennek a dolgok akkor előbb-utóbb a startup-ból „normális” cég lesz.
 
Hiszen ez a lean startup és az ügyfélfejlesztés célja! Persze nem ad szabályokat hogy ha ezt és ezt megteszed akkor biztos hogy eljutsz ide, de nagyban növeli az esélyeidet. Segít eljutni addig a pontig ahol eldől sikerül-e „átjutnod a szakadékon”, azaz eldől hogy sikerül-e a termékedet elfogadtatnod az újítókon kívül másokkal is.
 
Az ügyfélfejlesztés abban segít hogy megértsd azt a problémát amire a terméked megoldást nyújthat és tisztában legyél az ügyfelek igényeivel. Segít elindulni és döntéseket hozni, de természetesen ahhoz hogy sikeres legyél sok munka és nagy adag szerencse is kell.
 
Lean startup háttér
 
Természetesen egy interjúban lehetetlen mindent belezsúfolni erről a témáról, ezért összeszedtük a legfontosabb forrásokat melyek segíthetnek elindulni az érdeklődő olvasónak. Akik szeretnének személyesen is találkozni Patrickkal, azok 2011 augusztus 3-án Budapesten megtehetik ezt, részletek itt.
 
 
Eric Ries Startup Lessons Learned blogja

A mozgalom atyjának blogjából elsőkézből szerezhetsz információt.

Steve Blank oldala Blank nagy hatású könyve az ügyfélfejlesztésről meghatározó, az oldalán a Szilícium völgy történetétől a startupoknak szóló gyakorlatias tanácsokon át sok-sok érdekes dologról olvashatsz. Külön kiemelném a könyvek startupok-nak és a startup eszközök részt!

Patric Vlaskovits oldala Patrick oldalán rövid, közérthetően megfogalmazott írásokkal találkozhatsz

Brant Cooper Market by Numbers blogja
Szintén rövid, lényegre törő írások az ügyfélfejlesztés témájában.

Lean Startup wiki Egy kis informatív összefoglaló a lean startup-ról. A Case studies részt ajánlom leginkább.

Lean Startup wikipedia szócikk

What is Lean?
Cikk a Lean Enterprise Institute oldaláról

Lean manufacturing wikipedia szócikk

Lean software development wikipedia szócikk

 

16 komment

Címkék: startup mások írták induló vállalkozás portfolioblogger lean startup


A bejegyzés trackback címe:

https://kockazatitoke.blog.hu/api/trackback/id/tr23101446

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TopK 2011.07.26. 18:44:42

Jól értem hogy ez egy olyan csávó akinek egyetlen sikeres vállalkozása sem volt, hanem abból él, hogy elmondja másoknak hogy hogyan kell vállalkozást csinálni?

zoltanvarju · http://szamitogepesnyelveszet.blogspot.com/ 2011.07.26. 19:04:53

@TopK: Nem jól érted.

1) Rögtön az első kérdésre jön a válasz hogy "Az egyetem befejezése után egy barátommal megalapítottuk a ELC Technologies céget, ami beágyazott Linux-szal foglalkozott. Habár nagyon szerettem, különböző okok miatt később elhagytam a céget" Habár van link a szövegben bemásolom ide is www.elctech.com/

2) Emellett saját projektje is van jelenleg, amiről még nem nyilatkozott.

3) Hogyan lehetne valaki hiteles szerző és előadó ha nem bizonyított volna? Tessék a linkre kattintani és informálódni.

4) Magyar és európai sajátosság hogy a kudarc megbélyegez - akinek csak nyertes ötlete van az meg szerencsés.

TopK 2011.07.26. 22:05:05

1.) amit kb azonnal el is hagyott
2.) Ja, csinálok valamit amiről nem nyialtkozok, az jó
3.) Én is ezt kérdezem. kattintottam, és semmi nem derült ki számomra
4.) Ez erősen közhelyes volt. Nem azt várom el, hogy csak sikerei legyenek, csak nem derült ki hogy ez az ember egyetlen startupot is elindított, majd felfejlesztett volna valamivé. ennek hiányában fura hogy könyvet ír. Ha az derült volna ki hogy 5 kudarc után felépített valami komolyat hatodik próbálkozásra, akkor érteném. Így nem annyira.
de nyilván nem ismerem, nem tudom ki ő. Biztos nagyon okos, ügyes, meg minden, cska pár kérdést tettem fel, mert az interjú alapján számomra egyáltalán nem volt hiteles

zoltanvarju · http://szamitogepesnyelveszet.blogspot.com/ 2011.07.27. 07:11:17

@TopK: "3.) Én is ezt kérdezem. kattintottam, és semmi nem derült ki számomra" Pedig a nyájas olvasó ebből kideríthet mindent.

Az észrevételt viszont köszönöm, ha a fentiek jöttek le az csak az én hibám, mivel engem pont az fogott meg hogy Patrick tanult a hibáiból, a tapasztalatokat feldolgozta, sőt ezekről őszintén beszél. Szeretném hangsúlyozni hogy az én hibám egyedül hogy erre fókuszáltam a beszélgetés elején - mivel nem vagyok profi ezen a téren, csak egy egyszerű érdeklődő blogger, remélem ez a hiba belefér.

Ezzel a vitát le is zárnám - nem szeretem az ad hominem "érvelést".

is 2011.07.27. 14:29:17

Aki tudja, csinalja. Aki nem, az tanitja.

Nagy Fal Blog Admin · http://nagyfal.blog.hu 2011.07.27. 14:47:14

"ha nem tudod pontosan meghatározni a problémát amit megszeretnél a cégeddel oldani."

Biztos vannak összetett technológiák amikor a pontos piacot nehéz körülírni, de számomra mégis furcsa, hogy valaki a saját termékének vagy szolgáltatásának a pontos piacát-vásárlóját egy mondatban ne tudja tökéletesen leírni. Ki mondja ezt meg ha nem maga a vállalkozó??

zoltanvarju · http://szamitogepesnyelveszet.blogspot.com/ 2011.07.27. 14:50:20

@is: Köszönöm értékes megjegyzését, brilliáns érveléstechnikáját pedig csodálom, láthatóan csodálatos szövegértési képességein alapul. Amennyiben nincs érdemi hozzászólása és csak ad hominem érveket tud sorolni, lezártnak tekintem a vitát.

zoltanvarju · http://szamitogepesnyelveszet.blogspot.com/ 2011.07.27. 14:54:28

@Nagy Fal Blog Admin: Igen, de gyakran az a probléma hogy "van egy nagyon jó ötletem, majd biztos jó lesz valakinek valamire" ám végül valahogy nem működik a dolog. Az én értelmezésben itt pont az a lényeg hogy tesztelni kell minden előfeltevést, interakcióba kell lépni a potenciális ügyfelekkel.

Szobonya Péter · http://www.compleo-consulting.hu/ 2011.07.27. 14:56:47

@zoltanvarju: Ezen a blogon nem illik a kommentelőket szapulni. Akkor sem, ha történetesen nem értenek egyet veled.

Admin

Nagy Fal Blog Admin · http://nagyfal.blog.hu 2011.07.27. 19:14:25

@zoltanvarju: Menet közben irányt váltani teljesen természetes, csak még mindíg nem látom, hogy ebben miért szorul egy vállalkozó külső segítségre.

Összetett innovációmenedzsmentben elképzelhetőnek tartom, hogy külső, szakmai segítségre van szüksége a projektgazdának ahhoz, hogy megtalálja a pontos piacát.

De minden más esetben elfogadhatatlan ha egy vállalkozó nem tudja mit és kinek is akar eladni.

Nem akartam túl kritikus lenni, de így érzem. Egyébként biztos izgalmas az eszköz amiről itt szó van, csak nem elég átfogó a poszt, de majd megnézem a videó hátha abból okosabb leszek.

Szobonya Péter · http://www.compleo-consulting.hu/ 2011.07.27. 19:30:53

@Nagy Fal Blog Admin: Igazad van abban, hogy ez józan ésszel elég nonszensznek tűnik első hallásra. És mégis így van. Az innovációra épülő projekteknél ez nagyon gyakran előfordul. Én szakértőként dolgozok egy egyetemnek olyan ügyekben, amikor az egyetem berkein belül születő találmányokat, szabadalmakat üzletileg is hasznosítani szeretnék. A legtöbbször az a helyzet, hogy a kutatók tudományos kíváncsiságból rábukkannak egy érdekességre, kitalálnak valami újdonságot, és az a határozott sejtésük van, hogy ezt a gyakorlatban is érdemes lenne hasznosítani -- de nem tudják pontosan, hogy hol, milyen piacon, hogyan, kinek. Ezt hívják úgynevezett "curiosity-driven innovation"-nek, azaz kíváncsiság-vezérelt innovációnak: amikor a puszta kíváncsiságtól hajtva felfedeztél valami fontosat, de nem tudod pontosan, hogy mit is lehetne ezzel kezdeni. Ilyenkor érdemes szakértőt bevonni arra, hogy azonosítsa a lehetséges piacokat, felmérje hogy lenne-e erre kereslet, érdemes-e egyáltalán az üzleti hasznosítással komolyan foglalkozni.

Ettől eltérő az úgynevezett "demand-driven innovation", azaz a szükséglet-vezérelt innováció, amikor valami konkrét problémára addig-addig keresed a megoldást, amíg találsz egy jót -- ilyen esetben nem nagyon kell azon törni a fejedet, hogy milyen piacra dolgozz, ez adott.

zoltanvarju · http://szamitogepesnyelveszet.blogspot.com/ 2011.07.27. 19:42:48

@Nagy Fal Blog Admin: Igen jól látja, egy posztba nem lehetett mindent belesűríteni - de ezen fogunk segíteni hamarosan.

A módszert startupok számára találták ki ahol sokszor az a helyzet hogy nem a technikai, hanem a menedzsment és sales háttér hiányzik. A lényeg hogy az ötlettől valahogy el kell jutni az eladható termékig, ehhez pedig azt javasolják hogy ki kell menni az irodából az ügyfelekhez, tanulni kell a tapasztalatokból és csinálni valami használhatót.

Mivel én csak most ismerkedem az ilyen módszerekkel nem tudom hogy mennyire jó, de figyelemre méltó hogy rövid idő alatt mennyi lelkes követőre akadt, de persze ez önmagában nem jelent semmit. Viszont a lean más területeken is egyre nagyobb teret nyer, a IT területén már bevállt agilis módszerekkel remekül összeegyeztethető.

Ha lehetek egy kicsit személyes, engem különösen az fogott meg hogy maga lean belépett a kutatás területére is - ennek legjobb példája az ún. lean lab. De remekül összeegyeztethető a kutatásmódszertannal is, így azokon a területeken ahol intenzíven kell alkalmazni a tudományt jól lehet hasznosítani. Ajánlom a Measuring Measures blog posztjait, leginkább ezt measuringmeasures.com/blog/2010/6/28/startup-hypothesis-testing-and-premature-execution.html és ezt measuringmeasures.com/blog/2010/7/2/research-driven-startups.html

zoltanvarju · http://szamitogepesnyelveszet.blogspot.com/ 2011.07.27. 19:45:05

@Szobonya Péter: Köszönöm! Pontosan megfogalmazta hogy miért keltette fel az érdeklődésemet a módszer!

Nagy Fal Blog Admin · http://nagyfal.blog.hu 2011.07.28. 17:51:12

@Szobonya Péter: Értem, ahogy irtam is, innovatív projektek esetében én is látom a szolgáltatás szükségességét.

Köszi a választ.

András

Maksifül 2015.03.20. 22:09:08

Hogy lehet fehér háttérre szürke színnel írni? :O