Névjegy

Szobonya Péter  Szobonya Péter

Üzleti szakértő, a Compleo Kft. ügyvezetője és vezető szakértője, a HVCA Oktatási Bizottságának korábbi tagja, a Spinoff Munkacsoport alapítója és első vezetője, a Spinoff Kerekasztal elindítója. Jól ismeri a hazai kockázatitőke-piac szereplőit, és a pénzvilág mozgatórugóit; szűkebb szakterülete az egyetemi találmányok üzleti hasznosítása.

Compleo

banner.jpg

Portfolio blogger

Friss topikok

Portfolio hírbox

2012.09.06. 08:27 László Tóth

Mi a sikeres vállalkozók titka?

success.jpgVannak, akik évek, évtizedek óta nem tudnak (vagy épp nem is akarnak) kitörni a kisvállalkozói létből, de vannak olyanok, akik pár év alatt több száz milliós cégeket építenek fel. Hogy ők ezt miként csinálják, arra próbál választ adni az ACCA (Association of Chartered Certified AccountantsI) 2012-es kutatása. 2200 olyan sikeres startupot vizsgáltak meg, amelyek az utóbbi 10 évben alakultak, és az első 2 üzleti évükben elérték a 300 000 dolláros árbevételt. Az alábbiakban összegezzük az eredményeket, és megvizsgáljuk, mennyire lehetnek ezek a sikertényezők érvényesek Magyarországon.

A kutatásban a nyugat-európai országok mellett a BRICS országok (Brazília, Oroszország, India, Kína és a Dél-afrikai Köztársaság) illetve az USA sikeres vállalkozóit kérdezték meg a sikerhez vezető útjukról, tapasztalataikról, problémáikról, várakozásaikról. A válaszokból, nem meglepő módon kiderült, hogy egy jó ötlet megléte továbbra is elengedhetetlen, de nem elégséges feltétele a sikernek. Olyan tényleg csak a mesékben létezik, hogy valakinek van egy világmegváltó ötlete, amivel rövid idő alatt meggazdagodik. Na, de akkor mi is kell a sikerhez?

Motiváció

Egy vállalkozás életében folyton érkeznek a pofonok, egyik nehézség a másik után. Úgy tűnik a siker elengedhetetlen kelléke az, hogy ha be is kapnak pár nagyobb ütést ezen startupok alapítói fontos, hogy ne felejtsék el, miért is kezdtek bele a vállalkozásukba, és ne veszítsék el a motivációjukat. Ez a motiváció többféle lehet, amiből a leggyakrabban említettek az alábbiak voltak:

  • Egy álom megvalósítása. Úgy tűnik ez a legfontosabb a sikerhez! Az összes válaszadó 68 százaléka szerint életüket egy régóta dédelgetett álom komolyan befolyásolta, melyet meg akartak valósítani. Végül is ennek megvalósításáért vágtak bele a vállalkozásukba.
  • A kínálkozó lehetőségek kihasználása. Sokan akkor alapították meg startupjukat, amikor megláttak egy kínálkozó piaci lehetőséget. Jó helyen voltak jó időben. A megfelelő helyzetfelismerés az összes válaszadó 67 százaléka számára adta meg a kezdő lökést az üzlet beindításához.
  • Maguk urai szerettek volna lenni. A vizsgált sikeres vállalkozók 66 százaléka egyszerűen megunta, hogy mások szekerét tolja, és a saját lábára akart állni.
  • Piszkosul meg akartak gazdagodni. Ne szépítsük a dolgot, a pénz nem boldogít, de elég rossz ha nincs. „Csak egészség legyen, a többit majd megvesszük", szól a mondás. 

Szerintem ezek a motiváló tényezők abszolút érvényesek itthon is. Ezek szubjektív dolgok. Mindenkinek találnia kell egy célt az életének, vállalkozásának, aztán mindent bele!

Sikeres vállalkozók motivációja.png

Üzletpolitika

A vizsgált startupok igazából akkor tudtak igazán nagy fejlődést elérni, ha nemzetközi piacokra koncentráltak. Még hazai környezetben is akkor kezdtek dinamikusan növekedni, amikor kiléptek a nemzetközi piacra. A legjobb stratégiának az tűnik, hogy ha a hazai piacon megerősödve lépnek nemzetközi piacra ezek a vállalkozások, mert csak ekkor tudnak igazán nagy sikereket elérni. Azt hiszem ezt mindenki belátja itthon is. Aki csak Magyarországra koncentrál, az nem fog tudni kiugró sikereket elérni. Ez a piac gyakran nem tud sem fizetőképes keresletet sem elég nagy piacot nyújtani. A kockázati tőkebefektetők is elsősorban nemzetközi piacon már ott lévő, vagy oda igyekvő vállalkozásokat keresnek, beléjük fektetnek. Magyarország az a homokozó, ahol ki lehet próbálni az adott terméket, szolgáltatást, stb., de aztán fel kell nőni, tovább kell menni.

Nehézségek leküzdése

Az induló vállalkozások rémálma minden országban, nem csak itthon, az adórendszer bonyolultsága, és szinte átláthatatlansága. Ez a vállalkozások legtöbbjének világszerte gondot okoz, de sajnos ezen nem lehet változtatni. Se külföldön, sem itthon. Viszont az igaz, hogy a magyar vállalkozások szerintem handicap-pel indulnak ezen a versenyen. Kevés ember bont fel egy levelet gyomor görcsberándulás nélkül, ha az épp a NAV-tól érkezett.

Emellett sokan említették meg, hogy kezdetben a megfelelő munkaerő megtalálása és alkalmazása is viszonylag sok álmatlan éjszakát okozott a számukra. Épp Európában panaszkodtak erre a legtöbben, hogy a megfelelő képzettségű és képességű munkatársakat nehezen találták meg, vagy ha megtalálták, akkor az alkalmazásuk okozott gondot. Nos, hát ebben sem hinném, hogy kivételek vagyunk...

Források biztosítása

Azt hiszem a világgazdaság aktuális állása, és a banki források megcsappanása mellett elég sokan szembesülnek azzal, hogy nincs miből beindítani egy vállalkozást. A kutatásban részt vett startupok számára is komoly kérdés volt ez. A tulajdonosok többsége, 60 - 80%-a ezt saját tőkéből érte el. Ez jelenthetett megtakarítást, egyéb tulajdon (pl.: ház, más vállalkozás, stb.) eladását, rövid lejáratú banki hitel felvételét vagy a hitelkártya lemerítését. A szükséges többi forrás előteremtését pedig a család, barátok vagy más befektetők pénzei tették lehetővé.

És azt hiszem itt van a legnagyobb különbség az adott országok és Magyarország startupjainak lehetőségei között. Sajnos hazánkban az utóbbi időben egyre kevesebb olyan lehetőség van, amivel egy vállalkozást el lehetne indítani. Aki vállalkozásba is szeretne kezdeni, nem biztos, hogy rendelkezik megtakarítással, tőkével, vagy igénybe tudna venni banki hiteleket. Az pedig csak kevesen vállalják, hogy mondjuk a lakásuk eladásából indítsák el a saját cégüket. Új lehetőségek persze vannak, és lesznek, hisz nemsokára megjelennek a JEREMIE II. új kockázati tőke alapjai, amik között magvető tőke alapok is lesznek, de őket meggyőzni sem lesz könnyű a befektetésről. Az USA-ban és Kínában van a legnagyobb esély arra, hogy valaki csak seed tőkéből kezdjen a vállalkozása beindításához, erre más országokból is van példa, de kevesebb, mint az említett két országból. A befektetők ugyanis nem túl gyakran vállalják azt, hogy a projektgazda ötletét kizárólag kockázati tőkéből finanszírozzák meg. Egyszerűen azért nem, mert a projektgazdának ha kevés elköteleződése van a vállalkozás iránt, bármikor otthagyhatja, szemrebbenés nélkül, hisz ő semmit sem kockáztatott.

A kezdeti nehézségek átvészelése után a legtöbb startup számára azonban már elengedhetetlenné vált működő tőke bevonása a cégbe a bevételek növeléséhez és a fejlődés meggyorsításához. 72%-uk jelenleg is aktívan keresi a tőkebevonási lehetőségeket, mert elmondásuk szerint igazán nőni csak akkor tudnak, ha valahonnan tőkét szereznek.

Tény, Magyarországon is nehéz vállalkozásba kezdeni. De nem lehetetlen, és nem is kellhet sok a sikerhez. Szóval, a recept: legyél elég bátor, kitartó, és nem utolsó sorban szerencsés, ha megvan a kellő motiváció, meglátod a kínálkozó lehetőségeket, és ki is használod azokat, valamint a megfelelő csapattal veszed körbe magad, akkor van esélyed a sikerre. Egyszerű ez mint az egyszeregy! Vagy nem? :)

Szólj hozzá!

Címkék: startup 2012 buktatók induló vállalkozás gazdaságélénkítés portfolioblogger


A bejegyzés trackback címe:

https://kockazatitoke.blog.hu/api/trackback/id/tr164756711

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.