Portfolio blogger

Friss topikok

Portfolio hírbox

2013.11.20. 09:28 Aman Sejla

A befektetői összefoglaló

A befektetővel való első találkozás sokszor csupán egy befektetői összefoglaló (más nevén one-pager, teaser) formájában történik meg.  Emiatt nem árt, ha a pozitív első benyomás kedvéért gondosan van összeállítva a szóban forgó iromány. Ahogy a dokumentum angol elnevezése is sugallja, nem egy Háború és béke lélegzetvételű művet kell összerakni, hanem egy rövid, tömör és lényegre törő írást, mely bemutatja ötletünket, vállalkozásunkat.

Persze nincs általános recept, nem írják elő nemzetközi szabványok, hogy na „Tessék, ilyennek kell lennie”, mert ha nem ilyen, akkor irgum-burgum lesz, és azonnal a címzett befektető levelezésének trash mappájában landol a dokumentum. Sokszor kérdezik tőlünk, milyen a jó befektetői összefoglaló. Hát olyan, ami felkelti a befektető érdeklődését annyira, hogy többet akarjon megtudni a vállalkozásról. A következőkben egy tájékoztató, technikai jellegű, szubjektív írás következik azoknak, akik induló, vagy fiatal vállalkozásukhoz keresnek kockázati tőkeforrást, és ennek 0. lépcsőfokaként a befektetői összefoglaló megírásához szeretnének ötleteket meríteni.

Mindennapjaink során számos ilyen dokumentummal találkozunk. Személy szerint azok tetszenek a legjobban, amelyeknek egy jól kialakított struktúrája van. A legelső dolog, amit keres a szemem a dokumentumban, hogy miről is van szó, mi a termék, mi a tevékenység. Lehetőleg egyetlen jól megfogalmazott mondatban. Miután pedig megértettem, hogy miről is fogok olvasni a következő (jó esetben) 1-2 oldalon, szeretném látni, miért nagyszerű ez. Vagyis sokat segít számomra annak megismerése, hogy mi az adott probléma, amire a termék megoldást kíván nyújtani. Vagy mi az a piaci környezet, egyéb körülmény, ami életre hívta az ötletet, fejlesztést. Illetve egész egyszerűen csak szeretem, ha látom, mik voltak az előzmények, és honnan/miből fejlődött ki az az igény, hogy a projektgazda finanszírozást keres.

Ha mindezek ismertté váltak előttem, már jó esetben nagyon kíváncsi vagyok a termékre, vagy a vállalkozás tevékenységére, és alig várom, hogy ezekről részletesebb képet kapjak. Tehát szerintem mindenképpen érdemes egy olyan bekezdést írni, amelyből részletesebben megismerhető a termék, a tevékenység, annak újszerűsége, egyedisége, hozzáadott értéke.

Mindezek megértése után arra irányul a figyelmem, hogy jó-jó, az ötlet/termék szuper, a tevékenység zseniális, de pontosan miből lesz pénz.  Ha a befektető ma odaad 100 forintot, hogy lesz neki abból holnap 200, vagy még több. Szerintem igazán figyelemfelkeltő lehet a befektető számára ennek felvillantása. Persze a terjedelmi korlátok csak felületesen (vagy nem is) teszik lehetővé a teljes üzleti modell megért(et)ését, és itt nem is ez a cél. Erre ott az üzleti terv, meg a személyes beszélgetések. De mégis jól mutat, ha már a befektetői összefoglalóban, ha csak nagyon nagy vonalakban is, de szó esik erről.

Ezen kívül szót lehet ejteni arról, hogy kik fogják megvalósítani, sikerre vinni az elképzeléseket, vagyis ki a csapat, a menedzsment. Mire lehet számítani, milyen az adott termék piaca, kik a főbb célcsoportok, kik a versenytársak, és hozzájuk képest mi a kompetitív előny. Ha vannak eredmények, referenciák, azt is érdemes lehet beletenni. Illetve említésre kerülhet az értékesítési és marketing stratégia, illetve a pénzügyi történet/előrejelzés.

Ami szerintem még szintén nagyon fontos információ, amikor egy-egy befektetői összefoglalót olvasok, hogy tisztán lássam, mekkora a tőkeigény, pontosan mire költődne a pénz, és esetlegesen milyen feltételeket várhat a befektető cserébe. És igen, ez utóbbi esetében még nem kell előállni kőbe vésett konkrétumokkal, hisz a végleges befektetési feltételeket úgyis hosszú hetek tárgyalási folyamata fogja meghatározni pár lépéssel később, de azért szimpatikus lehet a befektetőnek, ha már ezekről az elképzelésekről is lát egy rövid említést. Az már csak külön piros pont, ha potenciális exit lehetőségekről is szó esik.

Megjelenését tekintve, szerintem legyen minél átláthatóbb, a designt úgy érdemes megválasztani, hogy szemünkkel könnyedén ugrálhassunk az információk között. Ábrák, képek nem szükségesek, hely hiányában amúgy sem szerencsés, ha túlzsúfoljuk a lapot. Linkeket tehetünk bele releváns infókról. A dokumentum egy jól látható, elkülönített részére pedig érdemes a vállalkozás alapparamétereit feltüntetni az elérhetőségekkel együtt.

1 komment

Címkék: kockázati tőke befektető portfolioblogger befektetőkeresés


A bejegyzés trackback címe:

https://kockazatitoke.blog.hu/api/trackback/id/tr435645071

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Berta_Zsolt 2013.12.18. 23:05:44

Szia Peti,
Jó összefoglaló, hasznos lenne egy-két template vagy konkrét bemutatható one-pager.
BZs
süti beállítások módosítása