Portfolio blogger

Friss topikok

Portfolio hírbox

2011.12.09. 08:08 Szobonya Péter

Neked a divat mondja meg, hogy ki vagy?

A 80-as évek magyar punk és underground mozgalma tele volt szupertehetségekkel. Közülük az egyik legkiemelkedőbb az én merően szubjektív véleményem szerint Pajor Tamás volt, aki a Neurotic együttessel, és annak egyetlen soha ki nem adott albumával (talán kazettaként megjelent, de ebben nem vagyok biztos) olyat alkotott, amit ... amit ... hát szóval zseniálisat. A "Brék" című számukban sziporkáztak: "ha hiszel a feltámadásban, legalább nem leszel sírköves"; "rendszert csinálsz az idegeimből!", "neked törvény, nekem töltény kell"; "amit eddig tudtál, csak ellenpélda volt, de nem baj, mert fő az illúzió".

De a legjobb szöveg szerintem ez: "Neked a divat mondja meg, hogy ki vagy?"

Részlet a Rocktérítő című filmből:

 Tamás élete később (nem is olyan sokkal később) egészen meglepő és éles fordulatot vett a megtérésével; amit én személy szerint rendkívül tiszteletreméltó dolognak tartok, és öröm látni, amikor egy megkeseredett emberből mintegy varázsütésre kicsattanóan életvidám ember lesz -- még ha személy szerint nem is értek egyet a világnézetével. De azért illusztrációnak bebiggyesztek ide egy másik részletet a Rocktérítő c. filmből, amelyben Pajor Tamás megtérése után, kimosakodva és megfésülködve zenél a Móricz Zsigmond körtéren:

Na de a Pajor Tamás kacifántos életútjáról ideje visszatérnem a címadó témához: a divathoz. Pontosabban: a divathoz és a kockázati tőkéhez.

Az elmúlt időszakban több olyan esettel is volt szerencsém találkozni, amikor egy divathoz-dizájnhoz kapcsolódó cég, itthon már bevezetett és jól ismert márkanévvel befektetőt keresett a külföldi terjeszkedés finanszírozása céljából. Meg kell hogy mondjam, ebbe az iparágba elég pénzügyi nehéz befektetőt találni. Azért nehéz, mert:

  • Tipikus "cash-burner", azaz pénzégető. Olyan költégeket kell finanszírozni (jellemzően munkabérek + marketingkiadások), amikre a pénz szépen elmegy, slussz-passz, és ha kiderül, hogy az üzlet mégsem olyan jó, mint remélték (ami a kockázati tőkebefektetők életében azért gyakran előfordul), akkor nem marad utána semmi kézzelfogható dolog, semmi menekülési vészforgatókönyv; míg ha teszemazt egy csapágygyárba fektetne valaki, akkor baj esetén legalább ottmaradnak a gépek, a gyártási alapanyagok, stb, abból még vissza talán lehet szedni valamit.
  • Kiszámíthatatlan. A csapágygyáras példánál maradva: ott lehet tudni, hogy a piacon a versenytársak 10 Ft-ért gyártják a csapágyat, tehát ha én az új szupertechnológiával 8 Ft-ért le tudom gyártani, akkor nyerő vagyok. Na a divatban nincs ilyen. A legfelkészültebb szakmai guru sem tudja kellő bizonyossággal megmondani, hogy egy jól kitalált, sok pénzből kifejlesztett, és óriási marketingkampánnyal piacra dobott termék/stílus/kollekci vajon bejön-e majd a fogyasztóknak.  

Szóval a divat mint iparág ebből a szempontból elég kemény dió ("nehéz dió", ahogy mostanában egyre többet hallani), de azért nem lehetetlen. Magam is meglepődtem, de találtunk olyan intézményi befektetőt, aki érdemben tárgyalt velünk egy ilyen projektről, és a saját elmondása szerint konkrét megvalósult befektetése is van divat-dizájn témakörben.

A divat, mint iparág nehéz, de nem lehetetlen.

13 komment

Címkék: divat portfolioblogger befektetőkeresés Neurotic Pajor Tamás


A bejegyzés trackback címe:

https://kockazatitoke.blog.hu/api/trackback/id/tr553448945

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

diazo 2011.12.09. 09:55:37

Nem teljesen ide tartozik, de talán valaki meg tudja magyarázni nekem. Ezt az idézetet a Buda-cash brókerház elemzésében olvastam ma:"az EU tagállamai ígéretet tettek arra is, hogy összesen 200 milliárd euró kölcsönt nyújtanak az IMF-nek" Mi van??????????? Azért adnak az IMF- nek az adófizetők pénzéből, hogy az utána kamatra adjon az országnak kölcsön???????

pikkkli · http://ch.linkedin.com/in/poki1 2011.12.09. 14:27:50

Diazo,

Igazad van ez a kerdes nem idetartozik.

pikkkli · http://ch.linkedin.com/in/poki1 2011.12.09. 14:30:03

Nekem egy valami nem all ossze. Ha a kockazatitokes tudja, hogy 20 projectbol 18 be fog bukni, de az a 2 novekedese tulkompenzalja.
Ebben az esetben egy divat ceg kifejezetten jo szelsoseges befektetes lehet. A bukas eselye nagy, de a kiugras haszna ezerszerese a csapagygyarnak.
nem?!

Szobonya Péter 2011.12.09. 17:03:05

@pikkkli: Hát nagyjából igazad van; de csak nagyjából. Amiben nincs:

1. Húsz projektből azért 18 nem szokott bebukni; vagy ha igen, ott nagy baj van. Normál esetben bebukik mondjuk a fele.

2. Egy jól összeállított befektetési portfólióban valóban lehet helye a kockázatosabb, de magasabb potenciális hozamot ígérő projekteknek. A baj nem feltétlenül azzal van, ha egy projekt kockázatos -- bát minden ellenkező híresztelés dacára kockázati tőkebefektetők nem keresik, hanem inkább kerülik a kockázatokat - a legnagyobb baj van, ha kockázat beláthatatlan, kiszámíthatatlan.

Szobonya Péter 2011.12.09. 17:09:01

@diazo: Én azt sejtem emögött (de csak sejtem, mert nem jártam különösebben utána a témának), hogy egyes EU-tagállamok (mondjuk Németország)kölcsönt adnak az IMF-nek, azzal a céllal, hogy azt majd továbbkölcsönözze más országoknak (pl. az olaszoknak). Hogy ennek mi értelme lehet, miért jobb ez mintha a németek közvetlenül finanszíroznák az olaszokat? Hát azért, mert az IMF-nek megvannak a mechanizmusai, megvan a szakértői stábja ahhoz, hogy az olaszokból a kölcsön fejében egy masszív válságkezelési programot sajtoljanak ki, és annak a végrehajtását ellenőrizzék. A német kormánynak erre se embere, se szakértelme, és egyébként sem akar ilyen frontot nyitni az olaszok felé, nem akarja bevonni ezt a kérdést a hétköznapi politikai adok-kapok körébe.

karnak 2011.12.10. 03:15:16

@diazo: nem bmeg nem ide tartozik, mit gondolsz az imf-nek mibok van penze, megrazza a penzfat?

Plusz erdekesseg h szerinted miert az imf+eu -val targyal magyarorszag?

Google jo barat ha nem tudsz valamit, de lathatoan nem is erdekel csak hapogni jarsz blogokba.

Rossz hirem van, ezt nagyjabol mindenki tudja es erti aki valamit tud a vilaggazdasagrol ( a jelenlegi kormany valszeg nem ebbe a korbe tartozik es ahogy olvaslak a szavazobazisa sem ), a kurucinfon esetleg breaking news lehet oda irogass ilyesmit.

karnak 2011.12.10. 03:28:58

@pikkkli: azert a divatvilag es a luxusipar ( hivjuk igy most ezeket az egyszeruseg kedveert ) nem kiszamithatatlan, es nem ilyenek az aranyok.

Masok a prioritasok, pl a posztban a marketingkoltseg penzegetesnek van feltuntetve, holott az egyik legfontosabb dolog a brand epitese.

Ez nem ' vagy sikerul-vagy nem' kerdes, ebben az iparban is ugyanugy megvannak a modellek, elemzesek, tehat az iparagi sajatossagokat figyelembe veve ugyanugy kalkulalhato szinte minden.

Nyilvan a toke oda megy, ahol van mult es tapasztalat, tehat egy meglevo ismert es jol mukodo divathazba fektetni nem akkora kockazat, az uj brandek kiepitese hosszu es nehezebb folyamat, de mindig van 'uj' ami altalaban valami szakember, aki vhol volt eddig es ujat hoz letre.

Legyen mondjuk pelda erre christian audigier, aki ugye az ed hardyval futott be mint uj brand, de elotte 20 evet azert eltoltott az iparban mint ruhaboltos, majd chevignon, diesel es hasonlo cegeknel.

Itt ugye kerdes h a toke egy koncepciora hagyatkozva beszall-e az ed hardyba, amikor audigier azt kitalalja es osszerakja, de ha jo a koncepcio, akkor annak van mindig helye. Lsd elo fenti pelda.

Abban van igazsag, hogy azert mert uj, nagyobb a risk, ezert ilyenkor nem is mammut penzekkel szallnak be, az mar mas dimenzio, mas jatszoter, lvhm csoport pl egesz mas modon helyezi ki a penzet, de az nem is kockazati toke abban az ertelemben ahogy a blog hasznalja.

Szobonya Péter 2011.12.10. 11:13:00

@karnak: A múltkor láttam egy nagyon szép nőt; nem az a cicababás-bombanős típus, semmi kihívó nem volt a megjelenésében, csak egyszerűen nagyon szép volt. Mondom a kollégámnak:
"Láttad azt a szép nőt?"
Azt feleli:
"Azt? Hát nekem egyáltalán nem tetszett."
Erre én:
"Na látod, ezért nehéz a divatba pénzügyi befektetőt találni: mert ami az egyik embernek tetszik, a másiknak nem."

diazo 2011.12.10. 14:30:26

@karnak: Volt aki teljesen normálisan válaszolt, nyilván te a blogolás mestere vagy, talán arra izgulsz fel, ha ilyen frappánsan tudsz valakinek odabökni. Gondolom minden blogon vannak ilyen megmondó majmok, mint amilyen te vagy, de azért azzal legyél tisztában, hogy a világgazdaságot egy pár ember irányítja a bankokon keresztül, ezek szerint te az ő seggüket nyalod. Legközelebb használjál ékezeteket, úgy azért szebb a magyar nyelv.

karnak 2011.12.10. 19:24:35

@diazo: ok, persze, erre gondoltam, ezert a hangnem. a poszthoz es egyebekhez sincs semmi koze a dolognak, handabandazo, osszeeskuves-elmeletekkel teleszemetelo idiotakkal itt ilyen hangnemben erdemes beszelni. amilyen a kerdes, amilyen a kerdes feltevese olyan a valasz.

ha relevans blogon relevans topicban kerdezel embereket normalis valasz jon, de ha itt, akkor ne csodalkozz.

nagyot nem tevedtem a vilagkepeddel ugye.

karnak 2011.12.10. 19:31:05

@Szobonya Péter: igaz, de pont a brand, a marketing felepiteserol van szo.
az izles pedig befolyasolhato az elozoek altal.

itt is az aranyok szamitanak, %-ban kalkulalhato, hogy mi tetszik az embereknek, kik a nevek es az arcok akiket hozza kapcsolnak stb.

sok olyan divatikon van, akirol - ha nem epitik fel az ikonikussagat - sose gondolnank hogy o divatikon, gondolok itt madonnara pl a 80-as evektol.

ha az emberek x%-aban (akit nyilvan partikularis, szociologiai es egyeb tenyezok alapjan lehet kategorizalni) olyan erzest, olyan vagyat lehet felepiteni valami irant, hogy annak megszerzese fontos legyen, akkor mukodik a dolog.

a peldaddal, ha egy nagyon jo no nem tetszik mindenkinek, attol meg a legtobb embernek igen, ezzel pedig lehet kalkulalni.
...az mar mas kerdes, hogy mit kezdene a dologgal.

ahogy nem mindenki akar audit venni, van aki bmw-t, vagy mercit, de akar lambo-t v ferrarit...megis mukodnek ezek az autogyarak is, hogy egy foghatobb peldat mondjak.

pikkkli · http://ch.linkedin.com/in/poki1 2011.12.10. 20:03:06

@karnak: Ez mind tök jó, szívesen látnék magyar kockázatitőkést magyar divatba befektetni. Vajon nekik megvan az a tudásuk (azaz értik-e az ipari sajátosságokat, ismerik-e a megtérülési mutatókat, van üzleti kapcsolataik a felfuttatáshoz, etc), hogy ilyen iparágba fektessenek?

Remélném!

diazo 2011.12.10. 21:00:31

@karnak: Pedig azt hittem, hogy minden kérdésemmel hozzád fordulhatok, mert olyan rálátásod van mindenre, de inkább nem pazarolom az időmet rád. További jó oktatást kívánok!
süti beállítások módosítása