Szeretném megköszönni a hozzászólásokat, úgy gondolom azonban hogy pár dolog nem derült ki teljesen az interjúból, ezeket szeretném tisztázni és egyben pár kommentre is válaszolnék. A vállalkozói hátteremet firtató kérdésekre azt tudom mondani hogy száz százalékban igazak - még nem volt olyan startupom amiből hatalmas siker lett (még nem tudtam pl. helikoptert venni). Ez is az egyik oka annak, hogy amikor a prezentációim előtt bemutatkozom ezt a slide-ot használom:
A két halálfej a két sikertelen startupomat jelképezi. Azt is mindig hozzáteszem, hogy "take my opinion with a grain of salt" (azaz, óvatosan, kétkedve fogad).
Na de tegyünk inkább tisztába pár dolgot a CustDev/Lean Startup környéken. Egy igazi technology startup" (ahogy Szilícium Völgyben használjuk ezt a fogalmat) nem ugyanaz mint egy vállalkozás. Egy startup skálázható (scalable) kell hogy legyen továbbá nagyon technológia és innováció függő. Egy technológiai vállalkozás, mint pl a YouTube teljesen más világban él mint egy “normális” vállalkozás mint pl. a MediaMarkt.
Egy startup sokkal több veszélyben “úszik” mint egy hagyományos vállalkozás - persze mindkettőnek megvan a maga picai és technológiai kockázata (market risk, technology risk), a különbség az hogy egy startup esetében ezek sokkal nagyobbak, de a várható nyereség (reward) is ennek megfelelően magasabb. Ezt Steve Blank ezen írása remekül elmagyarázza (Steve Blank háttere remélem meggyőző, amellett hogy egy nagyon okos, sőt bölcs ember, már több céget is felépített és sikeresen értékesített több százmillió dollárért)
Érdemes a lean startup mozgalom “alapítójának” Eric Ries-nak ezt a videóját megnézni
Az IMVU céget ő építette fel ami nagyon sikeres nagyon sikeres lett, de a kiemeli hogy az ő sikere ellenére sem kell vakon hallgatni rá, mert nem biztos hogy ez mások sikerének a kulcsa (18:18 és 19:40 között érdemes figyelni a felvételre!).
Ha például egy pizzériát szeretnék nyitni, akkor nagyjából tudom hogy mi a probléma és hogy néz ki annak megoldása. Az emberek éhesek, finom pizzát kell nekik sütni. Még sok analógia van erre, de ha valami teljesen újat akarok csinálni (mint pl. a mostani startupom), akkor más. Tudom hogy körölebül hova szeretnék célozni, de most még messze vagyok a végső megoldástól és megcélzott piaci szegmenstől mivel ezeket csak akkor ismerem ha már megtaláltam őket, kicsit olyan ez mint az egyenletrendszerek.
Nagy Fal Blog Admin irta: "Biztos vannak összetett technológiák amikor a pontos piacot nehéz körülírni, de számomra mégis furcsa, hogy valaki a saját termékének vagy szolgáltatásának a pontos piacát-vásárlóját egy mondatban ne tudja tökéletesen leírni. Ki mondja ezt meg ha nem maga a vállalkozó??"
Az az igazság hogy egy általában egy startup nem azért szokott megbukni mert nem tudja kifejleszteni azt a technológiát amit meg akart csinálni, hanem mert nincs kereslet arra amit csinál. Az a végtelenül egyszerűnek tűnik, de nagyon nagy ötlet és ez adja az ügyfélfejlesztés (customer development) alapja: úgy gondoljuk hogy nem ismerjük sem a problémát sem annak megoldását. Az alábbi prezentáció ezt foglalja össze:
Nagy Fal Blog Admin azt is írta, hogy: "Menet közben irányt váltani teljesen természetes, csak még mindig nem látom, hogy ebben miért szorul egy vállalkozó külső segítségre.."
Szó sincs arról hogy bármiféle külső segítségre szorul vagy tanácsadót kell felfogadnia a startup alapítójának. Az ügyfélfejlesztést SAJÁT MAGÁNAK kell végigcsinálnia.
A CustDev meta-alapelvek a következők:
- kérdőjelezd meg a feltevéseidet
- menj ki és ellenőrizd
- ismételd ezeket meg
A CustDev/LeanStartups nem ad biztos receptet a sikerre, de segít abban, hogy hogyan formáld a gondolkodásodat ahhoz, hogy sikerre vidd a startupodat. A kettő teljesen más dolog. Ha bárki tud jobb/egyszerűbb/könnyebb módszert arra, hogyan kell sikeres startupot csinálni, legyen szíves árulja el nekem és megcsinálom!
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
is 2011.08.01. 13:22:53