Ahhoz, hogy valaki tőkét vonjon be a vállalkozásába, sok egyéb mellett elengedhetetlen, hogy rendelkezzen egy átgondolt üzleti stratégiával és egy alaposan kidolgozott üzleti tervvel. Sokan beleesnek abban a hibába a kockázati tőkebevonás kapcsán, hogy nem szánnak elég időt és energiát ezeknek az anyagoknak a kidolgozására, pedig gyakran a befektetés sorsa is ezen múlhat. Több befektető például addig nem is hajlandó tárgyalásokba kezdeni a projektgazdákkal, amíg nem látja azok üzleti terveit. Az indok rendkívül egyszerű: ezekből az anyagokból körülbelül 10 perc alatt 90%-os biztonsággal meg lehet azt állapítani, hogy mennyire komoly a projekt. (Erről korábban már Péter is írt, ajánlom azt is elolvasni!)
Úgyhogy érdemes nem félvállról venni ezt a dolgot. Akár induló, akár már „befutott” vállalkozásról van szó, egy reális, tényadatokra támaszkodó üzleti terv, az abban megfogalmazott jövőkép – amellett, hogy a cégvezetés számára is fontos iránymutató – a partneri és finanszírozói kapcsolatok kialakításánál alapvető elvárássá vált, és ezt már egyre többen kezdik belátni, és hangsúlyozni.
Mi, a Compleo Kft-nél, mielőtt elkezdenénk a kockázati tőkebefektetőkkel a kapcsolatfelvételeket és a tárgyalásokat, 0. lépésként minden esetben elkészítjük a projektgazdákkal a projekthez kapcsolódó üzleti terveket. Azért is fontos ez, mert például csak így lehet pontos képet kapni arról, kinek mennyi tőkére is lenne szüksége, ki mennyire és milyen jól átgondolt jövőbeli tervekkel, elképzelésekkel rendelkezik, és azokat hogyan is szeretné végrehajtani. Ezért is lenne lényeges az, hogy Magyarországon is általánossá váljon egy üzleti tervezés, hogy minden cég rendelkezzen egy dokumentummal, mely ha csak pár oldalban, és pár excel táblában is, de összefoglalja, hogy egy adott időszakban mik a cég céljai, ahhoz milyen feladatokat kell teljesíteni, milyen erőforrásokra, mennyi időre, stb. van szükség. Sok kellemetlenségtől meg lehet ezzel kímélni egy vállalkozást, és ami még fontosabb, így lehet a legjobb eredményeket elérni. Mert ahogy már korábban Seneca is megfogalmazta: "Semmilyen szél nem kedvez annak, aki nem tudja, melyik kikötőbe tart." ("Ignoranti, quem portum petat, nullus suus ventus est." - Ezek a rómaiak tudtak valamit :))
Mik egy jó üzleti terv ismérvei?
Talán a legfontosabb, hogy megalapozott, tényadatokra támaszkodó, átgondolt, jövőbe mutató és hihető legyen. Két fő részből áll: egy leíró dokumentumból, és egy excel táblázatból, ami a pénzügyi részeket foglalja magában. Ennek formai és tartalmi követelményeivel kapcsolatban ajánlom letöltésre ezt a rövid útmutatót, ami lépésről lépésre próbálja bemutatni, mit is tartalmazzon egy ilyen terv. Olvassátok el, szerintem hasznos!
Milyen hosszú legyen?
Gyakran kapjuk meg ezt a kérdést. Mi átlagosan havonta 1-2 üzleti tervet szoktunk készíteni. Egy részét teljes mértékben mi írjuk meg (folyamatosan egyeztetve a projektgazdákkal), másik részét pedig közösen állítjuk össze az ötletgazdákkal (heti konzultációban átbeszéljük az üzleti tervezés részleteit, következő lépéseit, majd a projektgazdák által elkészített részeket véleményezzük, finomítjuk). Ha nem mi készítjük el teljes mértékben a terveket, akkor a projektgazdák első kérdése általában az szokott lenni, hogy milyen hosszú legyen ez az egész. (Tényleg nem tudom miért, de 10-ből 8-szor tényleg ez!) Erre nincs egy általános recept. A legfontosabb, hogy lényegre törő, sallangmentes, könnyen olvasható, érthető, informatív, rövid és tömör legyen. Ez nem egy kisregény, nem kellenek a körítések. Az őszintét megvallva, és saját tapasztalatokra támaszkodva, nem jó az, ha 30 oldalnál hosszabb egy ilyen anyag. Ennyiben bőven le lehet írni a legfontosabb dolgokat!
Mit tartalmazzon?
Minden üzleti tervnek vannak olyan sajátosságai, amiket tartalmaznia kell. Én most azt szeretném leírni, mik azok, amiket egy befektetőnek szánt üzleti terv leíró részének tartalmaznia kell. Nézzük ezeket, tényleg csak vázlatpontokban!
- Vezetői összefoglaló: Maximum 1 oldalas rövid összefoglaló az üzleti terv összességéről (tipp: érdemes ezt az üzleti terv véglegesítése után megcsinálni, mikor már minden kikristályosodott és véglegesítve van.)
- Alapadatok:
- cég neve
- székhelye
- adószáma
- cégjegyzékszáma
- ügyvezetője
- tulajdonosai
- tulajdonosi struktúra- kinek hány százalékos részesedése van a cégben
- alapítás éve
- fő tevékenysége
- A cég/projekt rövid bemutatása
- pontosan mivel is foglalkozik a cég, vagy miről szól a projekt
- piacon elért sikerei
- referenciái
- történetének legfontosabb mérföldkövei
- menedzsment bemutatása
- csapat bemutatása
- menedzsment és csapattagok tapasztalatai
- pénzügyi helyzet
- az elmúlt évek teljesítményének, sikereinek bemutatása
- jövőbeni tervek stb.
- A cég/projekt jövőbeni terveinek bemutatása
- pontosan mit is szeretnének elérni
- mire szeretnék a befektetett tőkét fordítani
- miért is lenne a befektetők számára ez egy jó befektetés
- mi az üzleti stratégiájuk
- hogyan fogja a cég a bevételeit növelni
- kik a potenciális vásárlók
- marketing és sales stratégia kidolgozása, bemutatása
- stb.
- Piaci környezet
- mekkora ez a piac, ahol a cég/projekt kíván bővülést elérni
- mik a piac sajátosságai - stagnáló vagy épp dinamikusan fejlődő
- kik a konkurensek
- mit lehet a konkurenciáról tudni
- kik a legnagyobb versenytársak
- mit lehet a versenytársakról tudni
- mi a cég/projekt piaci előnye, amivel a versenytársainál jobb tud lenni
- új szereplőként mennyire nehéz betörni erre a piacra
- stb.
- Pénzügyi tervek (Ez a rész az elkészített excel tábla magyarázata, fontos, hogy a leíró rész is tartalmazza ezeket az információkat)
- milyen kiadásokkal és bevételekkel számol a cég/projekt
- honnan lesznek a bevételek
- árazás
- finanszírozási struktúra - ha nem csak tőkebefektetéssel szeretnék az igényelt tőkét előteremteni, hanem számolnak például banki kölcsönökkel, pályázatokkal
- stb.
- Befektetés feltételei
- Egy befektető számára ezek fontos információk, és ezért érdemes beleírni az üzleti tervbe. Ilyen lehet a felajánlani kívánt üzletrész, kontrolljogok, stb.
- Csak pár jó tipp:
- Érdemes PDF-ben elküldeni (akkor biztos, hogy olyan struktúrában, tördelésben kapják meg a címzettek, ahogyan mi azt szeretnénk)
- Írjunk elérhetőséget, akár élőlábba.
- Olvassuk át többször is elküldés előtt az anyagot, hogy a helyesírási hibákat és tördelési hibákat kijavítsuk.
Bízom benne, hogy sikerült pár hasznos tanácsot adni az üzleti terv írásával kapcsolatban. Nem könnyű, tudom, de érdemes ezzel foglalkozni. Már csak azért, mert egy ilyen terv írása közben ki tudnak kristályosodni a legfontosabb kérdések, amik megoldásra várnak, és amiket meg kell oldani. Szóval hajrá!
Ha valaki elakadna, akkor keressen minket nyugodtan, vagy írhattok személyesen nekem is a laszlo.toth@compleo-consulting.hu címre.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.