Mik egy érett cég jellemzői?
A serdülőkori szabadságharc végével - feltéve, hogy a háborúba nem rokkant bele a cég – a szervezet megállapodik: az egykori kisvállalkozásból jól működő, stabil és érett vállalat fejlődik ki. Ez azonban egyáltalán nem stabil, egyensúlyi állapot, hiszen hiába kerül a kreativitás és a kontroll egyensúlyba, a két faktor valójában egymással összeegyeztethetetlen. A felnőtt korú cég legnagyobb kihívása: megmaradni felnőttnek.
Berta Zsolt sorozatának következő része a valtozasmenedzser.hu oldalról
Vízió, célok, tervek
A céget egy határozott vízió vezérli. Ez nem egy kötelező marketing bla-bla a falon vagy az intraneten. A szervezet ismeri a víziót és a vezetők ez alapján döntenek a mindennapokban. A stratégiai célok konzisztensek és kézzelfoghatóak, a célok alapján összeállított üzleti terv olyan akciótervekre van lebontva, amit következetesen végrehajtanak és számon kérnek. A prioritások világosak.
Ügyfélkezelés
Az ügyfél (és kezelésének) fontossága áthatja a teljes szervezetet. Mindenki az ügyfelek hosszú távú elégedettségéért dolgozik (és nem a tulajdonosért vagy önmaga hatalmi pozíciójáért). Ezzel együtt a “rossz” ügyfelet tudják kezelni és el tudják utasítani (pl. nemfizető vagy veszteséges ügyfelek, termékek).
Szervezet, struktúra, HR
A szervezeti struktúra a külső és a belső szereplőknek is világos, összeegyeztethető a cég stratégiájával és komplexitásával. Mindenki tudja a helyét és feladatát. A felelősségi és hatáskörök fedik egymást. A funkcionális területek közötti koordináció jól működik, a divízióegoizmus kezelésére alkalmas eszközök is működnek. A döntési mechanizmusok szakmai és nem személyes konfliktusok kiélezésével működnek. Az emberek szeretnek a cégnél dolgozni, csak néhányan mennek el, de azok sem “rossz szívvel”. A cég munkaerő-piaci megítélése jó, így folyamatosan tud új és kvalifikált munkaerőt felvenni.
Intézményesített kreativitás
Az alapítók által vezetett cégek legnagyobb hibája az alapító megkerülhetetlensége. Ő a cég motorja, szíve-lelke, az innováció mestere. A felnőttkorú, érett cégek leképzik az alapító ezen tulajdonságait és a cégben olyan csapatokat hoznak létre, amik kiegészítik, sőt akár pótolják az alapítót. Ez lehet egy kreatív “rohamcsapat”, K+F osztály vagy a termékfejlesztési team.
(Még nem értünk a végére! Folyt. köv.)
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.