Portfolio blogger

Friss topikok

Portfolio hírbox

2012.05.03. 11:53 Szobonya Péter

A kutató, aki mindenhez ért

Researcher.jpgPár hónapja voltam egy rendezvényen, ahol különböző egyetemek kutatói adták elő az ötleteiket, a kutatási eredményeiket; a hallgatóság pedig magánbefektetőkből, intézményi befektetők képviselőiből, illetve befektetési szakemberekből állt.

Nagyon érdekes, mondhatni tanulságos rendezvény volt. Profi szervezés, dizájnos meghívó, hangosítás, az előadások után állófogadás, megadták rendesen a módját. Ami viszont a rendezvény végső célját illeti -- azaz hogy a kutatási eredmények üzleti hasznosításának ügyét előbbre vigye, és ehhez tőkebefektetők bevonását elősegítse -- valószínűleg nem volt túl sikeres. Mindegyik ötlet arról szólt ugyanis, hogy majd a doktorandusz, tanársegéd, adjunktus urak, netán a decens docensek fogják a létrehozandó céget vezetni, amellett hogy kutatnak, oktatnak, és komplett kutatói karriert építenek.

Hát ez nem fog menni. Mégpedig két, egymástól független okból nem, amelyek külön-külön is elegendőek lennének ahhoz, hogy a leendő vállalkozást kudarcba taszítsák; jobb esetben hosszas stagnálásra kárhoztassák.

A kisebbik baj az, hogy egy cég beindítása és irányba állítása borzasztóan nagy feladat, amit nem lehet másod-, harmad-, negyedállásban ellátni. De ennél is nagyobb baj, hogy egy vállalkozás menedzselése, különösen egy induló vállalkozásé egészen más mentalitást kíván, mint az aprólékos kutatómunka. Aki az egyikben sikeres, valószínűleg a másikban nem lesz az. Nem állítom, hogy ez lehetetlen, de azt igenis állítom, hogy borzasztóan ritka.

Nekem az a tapasztalatom, hogy a kutatók, feltalálók hajlamosak azt gondolni, hogy egy vállalkozást menedzselni az olyan dolog, amihez bárki ért, amit bárki tud rendesen művelni, nincs benne semmi különös tudnivaló vagy szakmai trükk. Általában nem látják be, hogy a menedzsment az bizony egy szakma, amit csak az tud rendesen művelni, akiknek megvan hozzá a tehetsége, aki vette a fáradtságot, hogy a szakmát megtanulja, és akinek sok-sok gyakorlati tapasztalata is van.

Roppant tanulságos volt, hogy hogy amikor a fenti rendezvényen a hallgatóságból az egyik érdeklődő feltette a kérdést az egyik előadónak, hogy "Jó, jó, értjük a találmányt, meg a piacot, de ki fogja ezt eladni?", erre az előadó, maga is valamelyik egyetem kutatója, azt felelte, hogy "Hát majd a tanársegéd úr, meg én." És amikor látta a kérdező arcán az értetlenséget; vagy talán maga is érezte, hogy az érvelése nem elég ütős, és gondolta esetleg ráerősít egy kicsit, annyit mondott:

"Manapság egy kutatónak mindenhez kell érteni."

Hát nem, kedves kutató urak és hölgyek, egy kutatónak nem kell mindenhez érteni; és az az igazság, hogy nem is értenek mindenhez. Attól hogy valakinek egyszer sikerült kereket cserélni a kocsin, még nem lett profi autószerelő. Attól, valakinek hogy van egy  fantasztikus találmánya, még nem feltétlenül ért ahhoz, hogy üzleti sikert kovácsoljon belőle.

6 komment

Címkék: előadás kutató management portfolioblogger


A bejegyzés trackback címe:

https://kockazatitoke.blog.hu/api/trackback/id/tr604486137

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cradle 2012.05.03. 13:28:11

Oké. De mi a képlet megoldása?
Az egyetemi spinoff mint olyan eleve holt ötlet? Ahhoz képest elég sok sikeres példát látni a világban.

Szobonya Péter 2012.05.03. 14:55:22

A megoldás egyszerű: a kutatót bízd a kutatóra, a tőkét biztosítson a tőkés, a menedzsmentről meg gondoskodjon a menedzser.

Az egyetemi találmányok üzleti hasznosítása Magyarországon egy óriási, roppant ígéretes és borzasztóan elhanyagolt kincsesbánya. Ezen a területen nem lehet sikert aratni azzal a hagyományos kockázati tőkés mentalitással, hogy keressük azokat a projekteket, amik egy kiváló üzleti modellre alapulnak, ÉS rátermett menedzsmenttel rendelkeznek. Az egyetemi spinoffoknál csak az a modell sikeres, amelyik a tőkén kívül a menedzsment kérdésére is üzemszerű megoldást kínál.

Szobonya Péter 2012.05.03. 14:56:50

Bocs, azt akartam írni:" a kutatást bízd a kutatóra, tőkét biztosítson a tőkés .... "

Cradle 2012.05.03. 17:15:32

Lehet hogy ez igaz, de erre a kutatóknak maguknak kell rájönniük vagy jól kell becsomagolni/eladni a dolgot.
Senki nem szereti ha azzal kezdi (a kockázati tőkés), hogy egy főnököt rak a feje fölé akarata ellenére.

Berta_Zsolt 2012.05.03. 17:33:22

Cradle jól írja: a kutatóknak rá kell jönniük, hogy a három erőforrás együtt alkot egy ütőképes erőt, csapatot. Ez szerintem kulturális kérdés és nem (egy)személyes meggyőzés. Vagyis paradigmaváltásra van szükség a tudományban, oktatásban. Épp a múlt héten elemeztem egy egyetem működését. Siralmas, ahogy magát az intézményt vezetik. (Sajnos van gazdálkodási kara is, vajon hogyan mutat példát menedzsmentből egy oktatási intézmény, amit kifejezetten rosszul menedzselnek???)

pikkkli · http://ch.linkedin.com/in/poki1 2012.05.04. 11:10:28

@Berta_Zsolt: Persze a kutatóknak kell rájönniük, de ebben segítségre szorulnak. Bele tudom élni magam a helyzetükbe, az életük jó részét idióta pályázatokkal töltik, hogy abból legyen forrásuk, hogy tudjanak azzal foglalkozni amihez értenek. Aztán persze keresnek alternatív módszert a pályázatokra, ez meg a VC lehet, ott meg az okos menedzserek megmondják nekik a frankót.
Biztos vagyok benne, hogy a mostani rendszer nem ideális, de abban is biztos vagyok, hogy egyoldalú ráerőltető módszerrel ez nem fog megváltozni.

Valahogy bele kell vonni a kutatókat és egy hibrid, számukra is kedvező, de menedzsment tudást is felhasználó folyamatot kell kiépíteni
süti beállítások módosítása